Jürg Frey / Weites Land, Tiefe Zeit: Räume 1-8 (B-Boim Records) (CDR)

f:id:yukoz:20171128232418j:plain

Jürg Frey's 320 minute long epic piece 'Weites Land, Tiefe Zeit' (2001-2002) was just released as a series of 8 CDRs from Radu Malfatti's label B-Boim Records. This is electronic music that was composed of extended looped sound materials including field recordings, instruments like percussion, rubbed noises of stones and metal objects.

The whole piece is imbued with a solemn atmosphere throughout, developing with extremely subtle changes during the 320 minutes. While listening to this very quiet music which makes slow progress over a great span of time, I notice that the way I hear it gradually changes. On CD 1, the very quiet extended sounds move slowly like the wind blowing through a pipe, while containing a tranquil, slightly ominous tone. While focusing on listening to these wind-like sounds of the first section, the border of performed sounds and environmental sounds becomes vague. This is the moment when one begins to feel as if the sounds on the CD and the noises of the air conditioning in your room were co-performing. The subtle shadings and delicate wavers of sounds make the boundaries between sounds and silences dissolve into each other, creating a mystic feeling of floating in the music.

Once I am attuned to these quiet sounds, I notice the various small changes happening in the piece, like viewing some imperceptible phenomena under a microscope. On the second CD, the ambiguous gray layers of the formless sounds disappear, and l start to hear some faint harmonies of electronic tones that have similar textures to string instruments – now the piece starts to be heard as music with a hint of melody. The faint harmonies shift toward the dark cloud-like low-key tones, and the music is again filled with an ominous atmosphere. While following the slow and gradual changes of the music, my mind recedes from its reality and becomes deeply drawn into the microscopic phenomena in the music, stretching my sense of time in a way that feels surreal. After about 90 minutes consisting of extremely quiet continuous sounds, some stretched out long silences are inserted between sparse sounds, like the silences of tranquil ponds dotted in a deep forest (this is on the third disc). Around the middle part (on the fourth disc), I start to feel that I am hearing some subtle chords or harmonies born from the resonances in the middle of the muffled sounds – the ambiguity of the whole makes it difficult to recognize if these come from field recordings, or the sounds of instruments, or the environmental noises around me. On the seventh disc, the quiet continuous sounds gain some regular pulses that throb calmly but vigorously like a human heart, as if I am watching some formless living organism emerging from a chaotic mud (but nothing fearful, something peaceful).

What makes this piece so fascinating to me is how it differs from the normal passive listening situation, where I just follow the musical development. Throughout the piece, my way of listening to the music actively changes as I hear this seemingly motionless wave of continuous sounds. The initial vague, translucent impression of the music suddenly becomes enlarged and clarified once the listener starts to focus on the details, and the music starts to unfold its beautiful world full of various subtle changes – a micro-symphony born in the gray area between sound and silence.

When I finished listening to all 8 discs, I was in awe of the deep, thick silence – as if I just came back from a place where a different level of gravity dominated. (It is worth listening through all the 8 discs just to experience this silence.) This is definitely one of the most intriguing (and best) releases I have heard in 2010.

f:id:yukoz:20061106122024j:plain

■ Jürg Frey / Weites Land, Tiefe Zeit: Räume 1-8 (B-Boim Records) (CDR)

8枚のCDRに納められたユルク・フレイの320分間の作曲作品「Weites Land, Tiefe Zeit」(2001-2002)が、ラドゥ・マルファッティ主宰のレーベル〈B-Boim Records〉からリリースされた。これは、フィールド・レコーディング、パーカッション等の楽器の音、石や金属を使って出した音などを録音し、それらの音素材を引き延ばしてループにした電子音楽。空気の流れが長大な時間をかけてゆっくりと動いていくように、静かに進行していく音楽だ。

あたかも音楽が、それを聴いている自分や周囲の空気、様々な環境音、時間の流れの一部になったかのように、自然に流れていく。現実に存在する時間と空間のすき間に、異空間に繋がる穴がぽっかりと空き、そこから別の世界からの空気が静かに流れ込み、この場の空気が吸い込まれていくのをじっと眺めているような、シュールな感覚に包まれる。1枚目のCD(約40分)を聴き終わる頃には、スピーカーから聴こえている音なのか、自分の頭の中で鳴っている想像の音なのか、いつしかその区別が曖昧になっている。脳自体はクリアに覚醒しているのに、現実とは違う時間の流れを、現実とは違う空間で体験しているかのような不思議な浮遊感に包まれている。

大地の真ん中に存在し続ける大樹のように静かに息づく音楽を軸に、それを取り囲む様々なもの(時間や空気や聴き手である自分の心や環境音など)の動きが次第に浮き上がってくる。「音楽」自体が主役として聴き手の注意を集めるというよりも、音楽が目立たぬ媒体となって周囲の事象を浮き彫りにしていくというような印象があり、その音楽と環境との関係がとても興味深い。が、やがて音楽を聴き進めるうちに、周囲の事象が次第に意識から遠のいていき、ほとんど目立たないはずだった静かな音楽に、いつしか耳が釘付けになっていることに気づく。

静かな持続音で構成された最初の80分を過ぎた後(3枚目のCD)には、まばらな音の合間に長い沈黙が時折入る。深い森に点在する池のような静けさをたたえた沈黙だ。全体の半分ほど(4枚目)に達した頃には、フィールド・レコーディングの音なのか、楽器の音なのか、全く区別のつかないくぐもった音の中に、時折共鳴音が生む和音が見え隠れしつつ聴こえるような気がしてくる。混沌とした泥の中から、何か形のある生き物が次第に姿を現しつつある(しかし姿は最後まで見えない)のを見ているようだ。

320分という長大な曲で、静かな音量を終始保ち、音楽的な変化はほとんど感じられないのに、聴いていて飽きるということが全くない。むしろ、長く聴けば聴くほど、その音楽の清閑な世界に深く引き込まれていく。音楽の変化をひたすら耳が追っていく…という通常の受動的な聴き方ではなく、不動のように思える持続的な音を聴いているうちに、それを聴いている自分の中で変化が起きていき、自分自身の音に対する「聴き方」が能動的に変化していくのが感じられる。動いているのは音楽ではなく、自分の脳の方なのだ。この空間にぽっかりと空いた異空間へ続く穴のように感じられるのは、実は自分自身の脳の奥へ繋がる穴であり、泥の中から姿を現しつつあるように感じられた生き物は、実は自分自身の脳の中に存在するものなのだ…ということに気づく。

最後の8枚目のCDRを聴き終わり、音楽が途絶えた後の静寂は、畏怖を感じさせるほどに濃く深い。(この静寂を体験するためだけにでも、8枚全部を聴き通す価値あり。)今年2010年に聴いたリリース作品の中で、ベスト盤の一つになりそうな作品。